III Liceum Ogólnokształcące
im. Juliusza Słowackiego w Piotrkowie Trybunalskim
Fundacja Edukacyjna "Perspektywy" potwierdza, że III Liceum Ogólnokształcące im. Juliusza Słowackiego w Piotrkowie Trybunalskim jest wśród 500 najlepszych liceów w Polsce sklasyfikowanych w Rankingu Liceów i Techników PERSPEKTYWY 2021 i przysługuje mu tytuł "Srebrnej Szkoły 2021" Znak jakości Srebrna Europejska Szkoła Praworządności RP 2021

TERRA POETICA - nowe rozdanie

Proszę określić gdzie leży problem:
Proszę wpisać wynik dodawania:
2 + 6 =
Link
Proszę wpisać wynik dodawania:
2 + 6 =
IMG_20191016_101529 (1)
Edukacja ekologiczna została na stałe wpisana w kanon edukacji młodzieży naszej szkoły. Zachowując ciągłość działań w tym zakresie, w maju 2019 roku nasze liceum przystąpiło do kolejnego projektu ekologicznego ogłoszonego przez Wojewódzki Fundusz Ochrony środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi, pt; „Ekopracowni pod chmurką” Na realizację Projektu otrzymaliśmy 49950zł
Po otrzymaniu wspaniałej wiadomości o wygranej w konkursie, ochoczo zabraliśmy się do roboty.
Podstawowe przeznaczenie „Ekopracowni pod chmurką” to wielopłaszczyznowa edukacja ekologiczna. Nie tylko ta, w wymiarze godzin lekcyjnych, ale także pozalekcyjnych: artystyczna, filmowa czy muzyczna. W związku z tym, korzystając z możliwości tegoż Projektu stworzyliśmy przestrzeń unikatową, wielofunkcyjną, niepowtarzalną. W „Ekopracowni pod chmurką” przeprowadzane są imprezy szkolne, które weszły na stałe do organizacji każdego roku szkolnego np.: pikniki ekologiczne, urodziny Patrona Szkoły, rozpoczęcia i podsumowania Zlotów Turystyczno - Ekologicznych, konkursy szachowe, itp. Stworzyliśmy przestrzeń, w której znajdują się zakątki nawiązujące do twórczości J. Słowackiego – patrona szkoły. W ogrodzie powstały żwirowe alejki: Laury przy rabacie różanej, Kordiana przy kaskadowej roślinności. Znajdują się tu gatunki leśne, stepowe, miododajne, drzewa, krzewy i byliny. Powstały: Tarasy Juliusza – z roślinami skalnymi, jałowcami, zadarniającymi irgami – między którymi wolną przestrzeń wysypaliśmy korą; kącik relaksacyjny – Zacisze Goplany z ławkami drewnianymi, roślinami mieszanymi, kwitnącymi tj. kaliną, hortensjami, wrzosami, kolekcją funkii, połączone z częścią leśną – Zagajnikiem Balladyny i Aliny, Rosarium Salomei – z kolekcją róż uwielbianych przez matkę Słowackiego, zakątek pustynny - Słoneczna Wyspa – z roślinnością trawiastą i sucholubną, wzbogacony kolekcją rojników i rozchodników. Zastosowane rośliny odznaczają się bogatą kolorystyką, dekoracyjnością liści, kwiatów i pokroju oraz zmiennością pór kwitnienia. Przy doborze roślin kierowaliśmy się także uzyskaniem efektu ogrodu atrakcyjnego we wszystkich porach roku. Kompozycji dopełniają trawy ozdobne głównie turzyce. Między roślinami ozdobnymi dosadziliśmy zioła, np.: miętę pieprzową i szałwię, natomiast w części ogrodu ze starodrzewiem, dla podkreślenia klimatu leśnego, posadziliśmy leśne zawilce, paprocie oraz konwalię majową. Po posadzeniu roślin, powierzchnia ziemi została obsypana ozdobną korą sosnową oraz białym grysem. Zostały także zakupione i nasadzone szybko rosnące bluszcze, wiciokrzewy, drzewa, krzewy i byliny, w taki sposób, aby wyeliminować zanieczyszczenie środowiska oraz hałas od strony ulic: Armii Krajowej i Szkolnej. Celowym zabiegiem było też stworzenie ściany z roślin wieloletnich, liściastych, iglastych, miododajnych oraz bylin usytuowanych w piętrowym układzie, aby oddzielić teren Ekopracowni od strony boiska. Dodatkowo, aby jeszcze uatrakcyjnić naszą małą „Ekopracownię pod chmurką” zakupiliśmy: 10 budek lęgowych dla ptaków, karmniki niezbędne zwłaszcza zimą, 1 ul dydaktyczny, poidełka, domki dla owadów, drewniane gazony, które są ustawione z ozdobną roślinnością oraz 30 palisad z ziołami i wieloletnimi roślinami ozdobnymi. W miejscach ciągów komunikacyjnych są ustawione kosze na odpady z możliwością ich segregacji. Do celów edukacyjnych zakupiliśmy też 100 tabliczek informacyjnych (które przeznaczyliśmy do oznaczania roślin mało znanych). Aby rośliny w naszej Ekopracowni dobrze się rozwijały, stworzyliśmy system nawadniający, bardzo potrzebny zwłaszcza w okresie wakacji. Zaplanowane nawodnienie najbardziej wydajne będzie w miejscach szczególnie wystawionych na promieniowanie słoneczne. Przed zimą, oprócz rutynowych zabiegów związanych z usuwaniem opadłych liści, żołędzi, okopywaniem roślin, zainwestowaliśmy w agrowłókninę, aby osłonić i okryć zwłaszcza młode sadzonki, ale też na wiosnę ograniczyć wzrost chwastów. Nawieźliśmy także żyznej ziemi, torfu i kory, aby w zależności od potrzeb racjonalnie z nich korzystać. Do nasadzeń wybraliśmy drzewa: topole, brzozy, czerwone dęby, świerki, sosny, migdałki. Z krzewów: bez, magnolie, perukowce, hortensje, oraz różnogatunkowe byliny i trawy. Kolejnym przedsięwzięciem, z którym zmierzyliśmy się w „Ekopracowni pod chmurką” to oczko wodne wraz z rumowiskiem skalnym. Wydaje się nam, że tylko te dwa elementy razem spięte pozwoliły uzyskać efekt edukacyjny i estetyczny. Niewielkie oczko wodne, poniżej kaskady w środku osiedla betonowego to raj i przetrwanie dla spragnionych zwierząt, szczególnie ptaków i owadów (co zaobserwowaliśmy zwłaszcza latem), to mikroklimat dla naszego otoczenia, to wreszcie środowisko życia wielu innych organizmów jak: owady, ślimaki itp. To wreszcie doskonały temat dla uczniów z przedmiotów takich jak: biologia, przyroda czy geografia. Jest ono enklawą życia biologicznego zarówno roślin jak i zwierząt. To jak ożyła ta przestrzeń dzięki wprowadzeniu wody było zaskakujące. Kąpiące się gołębie, wróble oraz liczne owady dostarczały niecodziennych widoków i atrakcji. Godzinami można siedzieć na pobliskich ławeczkach i zachwycać się tym widokiem. Przy okazji tworzenia Ekopracowni pod chmurką założyliśmy kompostownik. Pomysł powstania tego przedsięwzięcia powiązaliśmy z istnieniem w naszej szkole stołówki oraz odpadów z ogrodu. Inne zalety kompostownika to pozyskanie wartościowego i bezpiecznego nawozu oraz żyznej gleby. Dodatkowym walorem posiadania kompostownika jest jego aspekt edukacyjny. Pozwala na praktyczne wprowadzenie uczniów w tematykę gospodarki odpadami, zbiórki selektywnej i recyklingu odpadów organicznych. Z myślą o jeszcze atrakcyjniejszym wykorzystaniu „Ekopracowni pod chmurką” wyposażyliśmy ją w zegar słoneczny i klatkę meteorologiczną, z której dane z całego tygodnia są drogą radiową przesyłane na komputer do pracowni geograficznej. Dla celów edukacyjnych związanych z odbywaniem zajęć w Ekopracowni istotne było przygotowanie miejsca ze stołami oraz z ławkami zabezpieczonymi zadaszeniem w formie płóciennych żagli, które nadają lekkości, oryginalności oraz zabezpieczają przed słońcem jak i deszczem. Miejsce to jest szczególnie oblegane przez młodzież w trakcie przerw międzylekcyjnych. Uczniowie ciągle nalegają, aby zajęcia realizować w Ekopracowni. Śmiało można powiedzieć, że ta Ekopracownia to strzał w dziesiątkę. Gdy nie działamy w ramach zajęć lekcyjnych bądź prac porządkowych, uczniowie chętnie rozgrywają partyjkę szachową. Taka gra, w której figury oraz pole szachowe są wielkości nietuzinkowej to wyzwanie. Dziś, gdy nasz szkolny ogród nabrał już charakteru, rośliny są coraz większe, jest coraz więcej kolorów i zapachów, stworzyła się piękna, niepowtarzalna przestrzeń. Miejsce odpoczynku i relaksu międzylekcyjnego młodzieży oraz imprez szkolnych i międzyszkolnych. Z nieukrywaną przyjemnością wpatrujemy się w każdą roślinkę, wspominając powstanie tak pięknej przestrzeni, którą kreowaliśmy od zera pozyskując pierwsze wygrane pieniądze z konkursów w WFOŚiGW w Łodzi.
 
powrót